La llengua oral formal és aquella que utilitzem a l'escola ja que comparteix canal oral i escrit, és a dir, és una explicació d'un tema acadèmic, d'un conte, d'una entrevista...
Té tres trets característics que ara explicaré (Trets contextuals, trets textuals i trets lingüístics)
- Trets contextuals:
- Són aquells que comparteixen un espai físic i temps.
- Té un caràcter no universal, és a dir, que no a tot arreu es parla igual, i un aprenentatge escolar, ens ensenyen a parlar en cada situació. Dependrà molt de cada grup social, o del lloc en el que ens trobem. Per això és necessari l'aprenentatge escolar, per saber com actuar i què fer.
- Acústica (només es parla, no s'escriu), efímera (no té forma) i és produïda en temps real (sobre la marxa). S'ha d'estar molt atent, ja que és espontani i no s'escriu, l'altre ha de tenir estratègies per dir les coses de diferent manera perquè l'altre ho entengui i no es perdi.
- Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional. Hi ha una interacció visual i emotiva, i és la clau de l'èxit de la interacció.
- Trets textuals:
- És el producte que elaborem.
- Formal i generalment monologada. Només parla una persona, ets l'únic que té la responsabilitat del contingut i la forma del que parles, ens podem ajudar amb un guió.
- Informativa (convèncer, exposar, explicar...), planificada (el què i com ho diem) i de tema sovint especialitzat (saber les característiques de tot el que farem a l'hora d'exposar). El text ha d'estar planificat, però deixar marge per l'espontaneïtat (clau de l'èxit), però hem de saber trobar la mida justa.
- Representativa i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals (gestos, mirades, silencis, pauses, volum, velocitat, tot allò que té a veure amb la veu i el cos (ll. no verbal, matitza i completa el missatge que es vol expressar), també lo digital). Saber què vols transmetre, per tant, dir de diferents maneres les coses perquè la gent li quedi clar, és a dir, és més repetitiu que una conversa.
- Trets lingüístics:
- Paper fonamental dels treta suprasegmentals (exclamacions, interrogacions). Corba melòdica del discurs, utilitzar exclamacions i interrogacions en comptes de frases sempre negatives o afirmatives.
- Ocurrència d'elements díctics (elements del discurs lingüístics que estan relacionats amb el text, pronoms, preposicions , interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts (canvies la frase a mitges parles, penses un subjectes i acabes canviant per un altre, perden el fil), el·lipsis (el·lidim el subjecte), canvis de direcció sintàctica (modificació de la frase perquè no sigui monòtona i cridis l'atenció), etc.
*Actitud i entonació: té a veure amb el com se situa l'emissor davant el públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada