dimecres, 2 de gener del 2013

La composició del text: planificació, composició i revisió

El procés de planificació d'un text s'inicia amb la planificació. A continuació es fa els primers intents de redacció, amb un, dos o més esborranys i, finalment, es fa la revisió a fons de la coherència del discurs, de la cohesió, de l'adequació, de la correcció i de la variació. Sembla tot molt simple i fàcil de realitzar, però a l'hora d'elaborar aquest text sorgeixen qüestions que fa que això no es pugui seguir tant com diu la teoria, es a conseqüència lògica de la  interacció constant entre llenguatge i pensament, ja que moltes vegades quan estas construint el text ja vas rellegint i reelaborant-l'ho.

Veiem doncs el procés que s'ha de seguir per intentar ser el màxim de metòdics en aconseguir els objectius de cadascuna de les tres.

La planificació
Planificar és reflexionar, és establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.

Anàlisi de la situació comunicativa
  • A qui vull escriure? (tipus de destinatari)
Segons a la persona a qui vagi dirigit el text condicionarà molt alguns factors per elaborar el text:
- El grau de formalitat.
- La fórmula de tancament.
- El gènere (home, dona o mixt).
- La varietat dialectal (llengua estàndard)
  • Sobre què vull escriure? (tema)
Saber què es vol dir abans d'iniciar a escriure.
  • Per què vull escriure? (objectius)
S'ha de tenir clar els objectius que ens marquem per tal de plantejar-nos quin tipus de text utilitzaré, amb elements formals diferents: textos amb funció narrativa (conte), textos amb funció descriptiva (guia d'una ciutat), textos amb funció explicativa (llibre cuina o manual jardineria), textos amb funció persuasiva (anunci publicitari)...
  • Com ho vull escriure? (extensió, estructura, etc.)
L'extensió és important en un text, en alguns casos haurem d'estendre'l i desenvolupar més les idees,i en altres escurçar-l'ho. També hem de tenir en compte l'estructura (forma), com ha esmentat abans dependrà del text que volguem crear.


Recollir la informació
  • Pluja d'idees
Fer un branigstorming, que consisteix en escriure tot el que se't passi pel cap amb relació el tema que has escollit. Ha de ser ràpid, sense desestimar res, fer servir abreviatures, símbols, fletxes... com uns apunts per a tu.
  • Documentació
S'ha de fer una recerca de tot el que parlarem i informar-nos bé del que escriurem.
  • Les 6 W
Quan tinguem clar el tema hem d'intentar respondre les 6 W (de Melville E.Stone, 1848): qui, què, on quan per què i com, amb la finalitat d'aplegar la informació necessària per explicar un fet o un esdeveniment i no oblidar cap dada important.
  • Prendre apunts de la informació recollida
Observar de prop allò que s'hagi de descriure, fixar-se en tots els detalls importants i anotar en el mateix moment o just després tot el que els nostres sentits hagin captat.

Selecció i ordenació de la informació
  • Selecció de les idees
Decidir quina informació ens quedem i quina desestimem.
  • Ordenació de les idees
Un cop seleccionades ara toca ordenar-les perquè tinguin més sentit entre elles.
  • Tècnica d'Agrupació(per grups o mapa conceptual)
Una vegada ordenades les idees s'han d'agrupar i posar-hi un nom genèric. Veiem alguns exemples:
- Per grups: etiquetes definidores
- Per mapa conceptual:
  1. Escrivim al mig del full en blanc l'idea principal.
  2. Col·loquem les idees principals al voltant de la idea central.
  3. Anotem al voltant de les idees principals tot allò que ens suggereixin aquestes idees.
  • Tècnica d'Ordenació (numeració o esquema)
Establir un ordre per als grups formats anteriorment. Deixen a punt la informació per començar a redactar.
- Numeració: seguir un criteri, aquest pot ser del més indispensable al més indispensable.
- Esquema: assignar un títol a l'esquema i numerar les idees principals i secundàries.

La redacció
Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint sempre en compte, doncs, les característiques de la coherència, la cohesió, l'adequació, la correcció i la variació.

Estructura del text
  • El paràgraf
Seqüència  intermèdia entre la frase i el text. Serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen un text i, a més, fa visible i entenedora l'estructura general del text.
- El paràgraf com a unitat temàtica: tracta sobre un aspecte concret del tema general, normalment a cada idea li correspon un paràgraf però hem de tenir en compte que a vegades en un mateix paràgraf presentem més d'una idea.

- Distribució de les idees: 
a) 1 paràgraf = 1 idea
Cada paràgraf ha de presentar una idea diferent
b) 1 paràgraf = més d'una idea
Es pot escriure de vegades més d'una idea o subtemes en un mateix paràgraf.
c) Més d'un paràgraf = 1 idea
És el cas de les idees més complexes, ja que per desenvolupar-les necessitem més d'un paràgraf.

- Tipus de paràgraf segons el contingut:
a) Paràgrafs introductoris: Van a l'inici d'un text i es on preparen al lector i l'introdueixen en el que serà l'escrit.
b) Paràgrafs expositius: Formen el cos del text, i és on es desenvolupen totes les idees que s'han plantejat anteriorment per elaborar-l'ho.
c) Paràgrafs conclusius: Resumeix tot el contingut del text i va al final de tot, es fan sovint les conclusions del text que poden ser tant obertes com tancades.
  • Els connectors
Són els elements de cohesió textual que, d'una banda, organitzen i relacionen els paràgrafs i les frases a l'interior del text i, de l'altra, funcionen com a senyals visuals, ja que serveixen per fer explícit al lector l'esquelet de l'escrit.
- Tipus de connectors:
Es consideren connectors les conjuncions i locucions conjuntives; les preposicions i locucions prepositives; els adverbis i locucions adverbials.

- Funcions dels connectors:
a) Senyalitzar: són senyals visuals pels lectors, ja que marquen explícitament la distribució de les idees al llarg del text i fan evidents les interrelacions entre els paràgrafs i les frases.
b) Organitzar: organitzen la informació i donen pas a les diverses idees d'acord amb un ordre establert.
c) Relacionar: enllacen els diversos fragments i indiquen el tipus de relació que mantenen les frases. Tenim: els temporals, els exemplificadors, els d'oposició i objecció, els de causa i conseqüència i altres connectors.
  • La puntuació
És una eina bàsica pes estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge que es vol transmetre. Els signes de puntuació:
- La coma.
- El punt i coma.
- El punt.
- Els dos punts.
- Es punts suspensius.
- Els signes d'entonació.
- Els parèntesis.
- Els guions.
- Les cometes.

Hem de tenir en compte:
- No hi ha una única manera de puntuar.
- Aquests signes serveixen per estructurar la informació i per transmetre el missatge amb el màxim de claredat.
- Un excés de signes de puntuació també dificulta la comprensió del missatge.


L'estil
  • Adequació
Cal analitzar la situació comunicativa amb deteniment, tenir molt en compte el registre triat i usar paraules i expressions adequades a aquest registre.
  • Claredat
Cal buscar sempre que es pugui claredat. Recomanable fer servir paraules d'ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el lector.
  • Precisió
Les paraules triades han de reflectir al màxim la realitat que volem expressar, evitar la paraula"cosa".
  • Concisió
Evitar construccions sintàctiques artificioses complicades que "vesteixen" més o millor. Claredat, precisió i concisió.
  • Variació
Evitar repeticions innecessàries ja que repetir una paraula o una idea massa vegades al llarg d'un mateix test pot denotar pobresa de vocabulari i de recursos estilístics.
  • Altres consells d'estil
- Evitar les cacofonies.
- Evitar l'abús dels adverbis acabats en -ment.
- Evitar les frases massa llargues i espesses.
- Limiteu l'ús de possessius.
- Eviteu les expressions discriminatòries.


La revisió
Revisar és examinar, és avaluar el que hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i, si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text. Hem de tenir en compte que durant tot el procés de creació ja revisem.
Decàleg de la revisió:
  1. No tingueu mandra a l'hora de revisar.
  2. Recordeu que revisar és una part més del procés de redacció.
  3. Traieu-vos del cap la falsa idees que "qui sap escriure no ha de fer mai correccions".
  4. Reviseu sempre el text abans de  donar-lo per bo, encara que estigueu convençuts que no hi tocareu absolutament res.
  5. Revisar significa llegir, avaluar i decidir.
  6. Partiu de la base que res és intocable.
  7. Reviseu globalment el text per fer-lo més clar.
  8. No us limiteu a revisar la forma, també el contingut.
  9. Deixeu per al final la revisió dels continguts més superficials.
  10. Si cal, reelaboreu sense por el text des dels fonaments.

Aquí s'acaben doncs els apunts de la composició d'un text, aquests són molt entenedors i pràctics, ja que a l'hora de elaborar un text si segueixes els passos no hauràs de patir per si està mal fet. Recordo quan era petita que ens remarcaven molt posar els signes de puntuació a les redaccions, i ara encara hi penso amb aquesta historieta de coma giratòria:

Diuen que en certa ocasió van passar-li a un rei la sentència d'un condemnat per tal que la signés. 
Deia així: "Perdó impossible que l'executin" 
El rei va signar, però abans posà una coma entre "perdó" i "impossible", canviant el que havia estat el resultat del judici: "Perdó impossible, que l'executin". 
La coma "giratòria" va salvar la vida al condemnat! 

M'ho van explicar a la primària, i encara ho tinc molt present, per aquest motiu aquests apunts em van molt bé per repassar allò estudiat fa anys i que si no hi fas un cop d'ull de tant en tant se t'oblida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada