dissabte, 29 de desembre del 2012

Mapes conceptuals i fluxogrames

Mapa conceptual és una tècnica usada per a la representació gràfica del coneixement. Com es veu, un mapa conceptual és una xarxa de conceptes. A la xarxa, els nodes representen els conceptes, i els enllaços les relacions entre els conceptes.
Extret de Viquipèdia

El seu creador va ser Joseph D. Novak.
A classe hem elaborat un mapa conceptual i hem vist que els connectors han de tenir sentit entre ells per després poder-se llegir. La construcció d'un mapa conceptual és doncs un procés intel·lectual que facilita un aprenentatge significatiu en la mesura en que ens ajuda a integrar els nous coneixements en els nostres esquemes mentals.

Un dels programes gratuïts que trobem és CmapTools, que te'l pots descarregar ràpidament des d'Internet.

Hem hagut de llegir un text i després fer el mapa conceptual corresponent amb aquest programa, i així ha quedat:

El Dinar de Nadal
Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda.
Quins passos he realitzat?
  1. M'he llegit detingudament el text per veure de què anava el tema.
  2. He posat el títol "El dinar de Nadal".
  3. He anat seguint el text i fent el mapa conceptual.
  4. He hagut de moure moltes vegades les paraules ja que a mesura que llegia veia que havia d'introduir més conceptes al mig.
  5. Ho he començat a fer en horitzontal, però desprès he anat baixant i m'ha quedat com un quadrat.
  6. Per acabar he repassat el mapa llegint-lo i veient si tenia sentit per si sol sense el text al costat.


Al bloc de GTIC tenim unes diapositives interesants per si tenim problemes a l'hora de crear mapes conceptuals.



Fluxograma o Diagrama de flux és una representació gràfica d'un algorisme. S'utilitza en disciplines com la programació informàtica, l'economia, els processos industrials i la psicologia cognitiva. Aquests diagrames utilitzen símbols amb significats ben definits que representen els passos de l'algorisme, i representen el flux d'execució mitjançant fletxes que connecten els punts d'inici i de terme.
 Extret de Viquipèdia

Al bloc de GTIC veiem dues utilitzacions per a futurs mestres:
  1. Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional. Per exemple representar el procés per a l'acollida d'un nou professor o alumne a l'escola.
  2. Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que l'eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l'accessòria, definició d'ordres i instruccions, compliment de normes i estructures,...
Hem de tenir en compte que cada símbol significa una cosa diferents, per tant a l'hora de crear els fluxogrames hem de llegir la llegenda per no equivocar-nos, a continuació un mostro una llegenda:
Si no la visualitzeu bé podeu accedir aquí.





A classe els hem treballat a partir del programa Gliffy.
Primer de tot hem de crear-nos una conta amb el programa, i seguidament ja podem començar a utilitzar-lo, és en anglès però és fàcil d'utilitzar i entenedor.
L'activitat que hem realitzat a classe ha estat explicar els pasos que fariem a l'hora de passar una cruïlla on hi ha un semàfor de vianants, i aquest ha estat el resultat:

Per a visualitzar-ho millor si voleu cliqueu aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada