Què volen dir aquests dos conceptes? Docs hem analitzat a l'aula quatre possibles casos que ens podrien passar a nosaltres en un futur, veiem-los:
A. El professor d'educació física diu als seus alumnes: "Demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Air Force" per poder fer les pràctiques de bàsquet.
B. Som a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a Google, cerqueu imatges sobre la terra, enganxeu-les i comenteu-les en un Word.
C. Per preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic "PowerPoint" en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2010, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten. La propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
D. El professor, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares".
Aparentment, aquestes quatre situacions són correctes, però desprès d'haver-ho parlar a l'aula hem vist que no és així, en totes hauriem de rectificar alguna cosa, veiem què hauriem de fer:
A. El mestre ens pot recomanar que portem unes bambes determinades, però el més adient és que deixi portar les que cada alumne vulgui però que totes siguin per jugar a bàsquet.
B. El mestre ha d'explicar abans de tot que hi ha imatges penjades al Google que tenen drets d'autor, i per aquest motiu no les podem agafar lliurament i fer-hi un ús propi. D'altra banda, es poden cercar imatges lliures on no hi ha drets d'autor com ara a Flickr. (més endavant explicarem com agafar una fotografia d'aquesta pàgina web amb llicencia lliure)
C. En aquesta situació està molt ben pensat que el mestre faci participar als seus alumnes virtualment, però perquè ha de ser amb PowerPoint? Avui dia ja disposem de diversos programes en xarxa per a realitzar aquests treballs com ara Google Drive o Openoffice, són gratuïts i s'utilitzen on-line, també podem cercar a la web Softcatalà diferents programes gratuïts per al mateix ús.
D. Primer de tot, la mestra hauria d'especificar que les han de comprar i que no les poden agafar i endur-se-les sense passar abans per caixa d'altra banda també és bo que es fomenti el fet de fer fotografies ja que als pares els hi farà més il·lusió una postal personalitzada amb una fotografia de tota la classe junta.
Una vegada vist aquestes quatre possibles situacions descriurem cultura lliure i programari lliure:
A Viquipèdia, definixen:
Cultura lliure podria englobar-se tota aquella creació, i el moviment que la promou, que advoca per l'elaboració i difusió de cultura d'acord amb uns principis de llibertat equiparables als del programari lliure. Són habituals les reflexions al voltant de la propietat intel·lectual, els drets d'autor, elcopyleft o el paper de les xarxes P2P.
Un exemple de cultura lliure és la mateixa Viquipèdia.
El programari lliure (en anglès free software) és el programari que pot ser usat, estudiat i modificat sense restriccions, i que pot ser copiat i redistribuït bé en una versió modificada o sense modificar sense cap restricció, o bé amb unes restriccions mínimes per garantir que els futurs destinataris també tindran aquests drets.
En general, es pot dir que un programa és lliure si permet les quatre llibertats definides per la Free Software Foundation:
- La llibertat d'executar el programa per qualsevol propòsit (llibertat 0).
- La llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 1). L'accés alcodi font és un requisit.
- La llibertat de redistribuir còpies (llibertat 2)
- La llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se'n pugui beneficiar (llibertat 3). Igual que a la llibertat 1, l'accés al codi font és un requisit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada